جزوه |
عرفان عملی در اسلام |
علی آراسته |
|
گروه معارف |
|
دانشگاه بین المللی امام خمینی
|
عباراتی که در میان گیومه « » قرار دارد همه یا اغلب آنها از مصباح الشریعه است
در صورتی که نظرات خود در خصوص این جزوه را در وبلاگ اینجانب منعکس کنید و یا به آدرس alirezaaraste@yahoo.com ارسال فرمایید موجب امتنان است
بسم الله الرحمن الرحیم
عرفان عملی در اسلام
منظور از عرفان عملی چیست؟
بطور ساده می توان گفت عرفان عملی پرورش استعداد شناختی انسان در حدی است که بتواند نسبت به وجود خداوند و صفات و افعال او شناخت روشنی پیدا کند و علاوه بر این بتواند با ادای حق بندگی بطور کامل مطیع خواست الاهی شود.
آن چه در بیان اساتید این حوزه وارد شده است حکایت از این دارد که در عرفان عملی قرار است شناخت انسان شامل شناخت واضح و روشن خداوند هم بشود ، و ضمنا با توجه به این که همه عالم مخلوق خداوند حکیم و مهربان است انسان با تسلیم خواست خود در برابر خواست خداوند استحقاق نیل به عالی ترین نعمتهای الاهی را پیدا می کند که البته برترین نعمت تقرب به منعم و بهره مندی از مشاهده و همجواری و انس با او است.
در توضیح بیشتر مطلب فوق که بطور ساده و روان بیان شده است باید گفت خداوند دارای اوصافی است که علم و حکمت و قدرت و رحمت و ... از آن جمله اند و نیز دارای افعالی است که خلقت عالم و تدبیر آن نمونه قابل درک برای عموم افراد است. از سوی دیگر انسان علاوه بر شناخت حسی و شناخت عقلی می تواند به نوعی از شناخت به نام شناخت قلبی برسد که به وسیله آن حقایق غیر محسوس عالم نظیر صفات خداوند و کلام خداوند و ملائکه و ارواح انسان ها و ... قابل درک شود. در عرفان عملی از یک سو دستور العمل پرورش شناخت قلبی انسان ارائه شده است و از سوی دیگر دستور العمل تسلیم اراده انسانی در برابر اراده الاهی بیان شده است ؛ که در توضیح مورد اخیر باید گفت انسان با استفاده از اختیار و اراده خود به دنبال جلب منافع مختلف برای خود و پرهیز از ضررها و آسیب ها و سختی ها است، حال اگر انسان به این شناخت دست یابد که با تسلیم در برابر خداوند به بهترین نحو می تواند به برترین منافع دست یابد طبیعتا میل به سمت تسلیم در برابر خواست خداوند پیدا می کند ، در عرفان عملی راهکارهای رسیدن به این کمال (تسلیم اراده در برابر اراده خداوند) بیان شده است.