سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مدیر وبلاگ
 
آمار واطلاعات
بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
کل بازدید : 21832
کل یادداشتها ها : 20
خبر مایه


 

انصاف

در تعریف انصاف گفته اند: انصاف، همان عدالت اما در جایی است که یک طرف آن خود ما هستیم و نباید در جایی که منفعتی برای ما قابل تصور است بی عدالتی کنیم و حق دیگران را به نفع خود نادیده بگیریم


در جایی که منفعت خودت و خانواده ‏ات و نزدیکانت و کسانى که به آنان علاقه دارى مطرح است با مردم منصفانه رفتار کن و با دوست و دشمن به عدالت رفتار کن.[8]

 

عملکرد در قبال دنیا

و اصول عملکرد در قبال دنیا هفت چیز است:

  1. رضایت به کم

  2. ایثار آن چه دارد

  3. صرف نظر از طلب کردن آن چه ندارد

  4. تنفر از امکانات و داریی زیادی

  5. زهد

  6. شناخت آفات دنیا

  7. ترک شهوات و ریاست[9]

رضایت به مقدار کم از دنیا:

در خصوص دنیا باید توجه داشت که

  1. دنیا وسیله رسیدن به خدا و نعمتهای اخروی است و اگر کسی دنیا و نعمتهای آن را هدف نهایی زندگی ببیند تمام عمرش را صرف چیزی می کند که گذرا است و ارزش عمر انسان را ندارد

  2. ثانیا: اگر در طلب دنیا بیش از آن مقدار که ضرورت دارد وقت و انرژی بگذاریم، ضمن این که به همان میزان از آخرت و خدا و غافل شده ایم باید پاسخگوی میزان نعمتها و امکانات اضافه بر نیاز هم باشیم که از چه راهی به دست آورده ایم و در چه راهی خرج کرده ایم که اگر حلال باشد باید حساب پس بدهیم و اگر حرام باشیم مواخذه می شویم.

  3. طلب مال دنیا لزوما بد نیست و بستگی به هدف ما دارد اگر هدف ما صرفا رسیدن به لذت های دنیوی است این طلب دنیا مذموم و مورد نکوهش است ولی اگر به دنبال نعمت و امکانات دنیوی هستیم تا به وسیله آن رضایت خدا را کسب کنیم مانند این که با نجات از فقر آبروی خود و خانواده مان را حفظ کنیم و به دیگران وابسته نباشیم که این مقدار شرعا واجب است و اگر دنبال این هستیم که رفاه خانواده را بیشتر کنیم و تفریحات حلالی برای سرزندگی بیشتر و انجام بهتر وظایف داشته باشیم ، به دیدار دوستان و بستگان برویم و میهمانی برگزار کنیم و به زیارت مکانهای مقدس برویم و ... که این ها در واقع طلب دنیا نیست بلکه اگر نیت صحیحی داشته باشیم طلب آخرت است و ارزشمند است.

  4. به این نکته هم توجه داشته باشیم که اصلاح نفس و کسب رضایت خدا باعث می شود خود دنیا خاضعانه به سوی ما بیاید.



[1] ولیعفو و لیصفحوا الا تحبون ان یغفر الله لکم و الله غفور رحیم نور/22

[2]  مرتبه بالاتر از بخشش دنیا، صرف نظر کردن از نعمتهای اخروی برای کسب رضایت خداوند است و این هم نوعی سخاوت است که فرد نعمتهای اخروی را با هدف رسیدن به لقای الاهی مورد بی توجهی قرار دهد ؛ اینگونه افراد توجه به نعمتهای اخروی در برابر توجه به رضایت خداوند و حرکت به سوی لقای الاهی را نوعی بی ادبی در برابر خدا تلقی می کنند.

در ضمیر ما نمی گنجد به غیر از دوست کس      هر دو عالم را به دشمن ده که ما را دوست بس

[3] و الشفقه:

[4] محمد رسول الله والذین معه اشداء علی الکفار رحماء بینهم فتح /29

چرا مومن بر کفار سختگیر است؟ آیا اگر با کفار هم مهربان بود بهتر نبود؟

در پاسخ باید گفت اگر کفار اهل عدالت اند باید با آنها با عدالت و انصاف برخورد کرد ولی اگر اهل ظلم و ستم هستند باید بر آنها سختگیری کرد که

                        ترحم بر پلنگ تیز دندان                  ستمکاری بود بر گوسفندان

[5] من لایَرحم لا یُرحم نهج الفصاحه /745

[6] و النصح:

[7] ربنا ولا تجعل فی قلوبنا غلا للذین امنوا حشر/10

[8] أَنصِفِ النّاسَ مِن نَفسِکَ وَ أَهلِکَ وَ خاصَّتِکَ وَ مَن لَکَ فیهِ هَوىً و َاعدِل فِى العَدُوِّ و َالصَّدیقِ؛ تصنیف غررالحکم و دررالکلم ص 394 ، ح 9101

[9] و اصول معامله الدنیا سبعه: الرضا بالدون و الایثار بالموجود و ترک طلب المفقود و بغض الکثره و اختیار الزهد و معرفه آفاتها و رفض شهواتها مع رفض الریاسه


  




طراحی پوسته توسط تیم پارسی بلاگ